Sunday, April 13, 2014

Kayuhan Patin Bandar Temerloh (1)

 (1) Sempena kayuhan Patin Bandar Temerloh telah diadakan sesi menanam pokok bagi menghijaukan lagi dandar Temerloh.
 (2) Aktiviti kayuhan basikal adalah aktiviti 'cinta alam' dan 'aktiviti mesra alam' sudah tentu perlu dikaitkan dengan aktiviti menanam pokok yang juga aktiviti 'cinta alam' dan 'aktiviti mesra alam'.
 (3) Kalau kita biarkan bumi Temerloh dengan segala macam pembangunan dengan menaman lebih banyak batu-batu, besi-besi dan kayu papan ... tentu kita akan menyesal 10 atau 20 tahun akan datang.
 (4) Kita mungkin tidak bersedia untuk mengejar jejak Netherlands dalam menjaga alam sekitar. Mereka ada 'town planning' bagi mencapai objektif 'Increase non-motorised mobility Reduce car mobility'. bagi negara Netherland, hampir 12 juta daripada 14 juta penduduk mereka mempunyai basikal.
 (5) Matlamat utala mereka dalam 'traffic planning' adalah mengurangkan penggunan kereta. Untuk mencapat tujuan tersebut mereka telah bermula pada tahun 1970an dengan melancarkan 'Traffic and Transport Structure Scheme'. Seterusnya merekal telah menjalankan 'Programme for Personal Transport - to providing better facilities for cyclists' pada tahun 1980 hingga 1984.

No comments: