Sunday, September 21, 2014

Kayuhan Hijau Gunung Senyum - ikan patin

 1. Setelah sampai peserta Kayuhan Hijau Gunung Senyum telah di jamu dengan nasi bungkus. Tidak perlu berebut-rebut kerana semuanya cukup.
 2. Lauk pada kali ini adalah Gulai Ikan Patin Temerloh. Makan untuk peserta Kayuhan Hijau Gunung Senyum ini adalah tajaan Abah. Ikan patin ini datangnya dari Sangkar Ikan Patin Abah di Pangsanam. Gulai patin ini adalah resepi istimewa dari Abah juga.
 3. Masing-masing dan tak sabar nak menikmati nasi dan lauk ikan patin masakan Abah.
 4. Kami makan tak banyak walaupun dah mengayuh 40 km. Cukup sebungkus nasi dan sebungkus ikan patin. Tenaga yang dibekalkan oleh ikan patin Abah ini cukup buat saudara Badrul untuk mengayuh 40km lagi untuk balik ke Temerloh.
 5. Rasa masakan patin ini sungguh berlainan dari masakan di restoran patin di Temerloh. Dibandingkan dengan masakan patin di tepi sungai Temerloh, di Bukit Angin Temerloh atau di Batu Satu Temerloh ... yang Abah buat paling patin paling sedap. Tak ada langsung rasa sangkar. Mungkin sempurna basuhannya dengan limau nipis dan tepat sukatan bahannya.
Kalau ada rezeki yang lebih bolehlah Abah buat Kayuhan Hijau ke Sangkar Patin.
6. Bila dan makan tibalah masa untuk berihat sebelum mandi dan solat. Semua kemudah tu ada disediakan di Gunung Senyum ini. Maksudnya ada betul tandas dan suraunya. Bukan mandi dan solat dalam Gunung Senyum. Marah Penunggu Gunung Senyum.

No comments: